Mensen met schuldenproblematiek hebben vaak veel aan hun hoofd. Door de hoge stress is het ontwikkelen van hun gedrag om duurzaam uít de schuld te blijven, een ingewikkelde opgave.

Het domein Financiële Hulpverlening zet met de Curatieve Klantreis, de begeleiding van klanten centraal in de werkwijze. ‘Klant volgt ons proces’ maakt plaats voor: ‘Doen wat nodig is om problematische schulden duurzaam op te lossen’. Middels een veranderaanpak (bege)leidde ik het management van het domein, bij het integraal kantelen van de werkwijze. De aanpak resulteerde in:

– meer inzicht en begrip van de nieuwe rol die deze werkwijze van alle betrokken afdelingen vraagt
– cijfermatige doorrekening en onderbouwing benodigde resourcing (klantbegeleiders en ’toeleveranciers’)
– een gedragen plan voor het opschalen en door ontwikkelen van de pilot
– meer inzicht in de interactiepatronen en verbeterde onderlinge verhoudingen en samenwerking binnen het domein MT